Terracottaarmén

I oktober var jag och en stor del av familjen till Stockholm, närmare bestämt Östasiatiska muséet.
För många år sedan hörde jag talas om en armé i Kina som hittades när de skulle gräva en brunn. Armén bestod av över 2000 figurer i terracotta och alla "gubbarna" hade individuella utseenden och var inte lik någon annan.
De var uppradade i ordning som en riktig armé och i början trodde man att det var riktiga människor inne i leran. Med hjälp av ultraljud och olika tester visade det sig sedan att sådant inte var fallet. Det var bara lera rakt igenom.
Nu har alltså några av dessa lerfigurer fått åkt på turné i världen och på så vis hamnat i Stockholm.
Det var långt ifrån alla som var här, 2000 stycken hade kanske vart lite svårt att frakta och tagit lite tid. Men det var nog cirka tio soldater i bergrummet under östasiatiska muséet iaf.
Man kan säga att det var lite av en gammal dröm att se gubbarna. Det var länge sedan jag bestämde mig för att någon gång i livet åka till Kina och se dem live. Men nu slapp jag iaf åka till Kina.... slapp och slapp förresten, dit vill jag fortfarande av andra anledningar.... typ se kulturen!!

Efter besöket fick vi en otroligt god middag hos min syster S! Tack för den hjärtat, det smakade super alltihop och jag hoppas vi kan göra om det snart igen!! <3

Som minne av dagen köpte jag efter myyycket velande en bok om armén. Först ville jag ha den men ansåg att den va för dyr men sen ångrade jag mig och tänkte att pengar får man mer vid nästa löning men boken kommer jag nog inte få tag på i första hand, så jag köpte den... Nu står den i hyllan och samlar damm... precis som allting annat!
En underbar dag med min underbara familj!! Tusen tack för allt allihop! Det hade inte vart lika kul utan er!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0